چرا آموزش بازاریابی سیاسی در دانشگاه‌های ایران ضرورت دارد؟

در حال حاضر کمتر کشوری را می‌بینیم که به نوعی ساختارهای دموکراتیک در آن نقشی نداشته باشند. ساختارهای دموکراتیک صرفا بحث انتخابات در سطوح گوناگون نیست، اگرچه این مهم‌ترین بخش آن است؛ بلکه وقتی ساختارهای دموکراتیک در یک کشور پا می‌گیرند، مقوله‌ حفظ قدرت در حکومت که به نوعی بر توجه مداوم به مطالبات رأی‌دهندگان مبتنی است و نیز جایگاه، نقش احزاب مختلف، نیروهای سیاسی و گروه‌های ذینفع، همه و همه به این اصل بنیادین اضافه می‌شود.

اشاعه و گسترش فعالیت کمپینی آن هم در چارچوب‌های علمی در تمامی دموکراسی‌های دنیا غیر قابل انکار است. آنچه تجربه ما از فعالیت‌های انتخاباتی در کشورمان بوده، سازماندهی مبارزه انتخاباتی در سطح محلی یا ملی عمدتا در قالب ستادهای انتخاباتی صورت می‌گیرد.

ستاد انتخاباتی یک وظیفه اصلی دارد و آن پیروزی در انتخابات است. تشکیلات انتخاباتی مستقل به داوطلبان اجازه می دهد فعالیت‌های مختلف را نظارت و رهبری کنند. طبیعی است که استفاده از نهادهای دولتی یا محلی برای این مقصود غیرقانونی بوده و نامزدهای انتخاباتی ناگزیر هستند در قالب ستادهای انتخاباتی در قلمروي جغرافیایی مشخص، فعالیت‌های انتخاباتی خود را سازماندهی کنند. در ضمن، به جای واگذاری این امر به حزب که دارای وظایف و مسئولیت‌های مختلفی است، نامزدهای انتخاباتی ممکن است ترجیح دهند ساختار انتخاباتی شخصی خود را داشته باشند. ستاد انتخاباتی معمولا چهار وظیفه کلی عملیات مبارزاتی، فعالیت‌های پژوهشی و نظرسنجی، روابط عمومی و امور مالی را دنبال می‌کند.

در حالی که پیش‌تر، کارکنان ستادهای انتخاباتی از گروه‌های کوچکی تشکیل می‌شوند که خیلی از آن‌ها ارتباط کاری یا روابط دوستانه نزدیکی با نامزد انتخاباتی داشتند و به مرور افراد دیگری به عنوان تازه‌وارد در نقش حمایتی وظایفی را داوطلبانه بر عهده می‌گرفتند. امروزه این مهم پذیرفته شده که فعالیت‌های کمپینی نیازمند حضور افراد متخصص و آشنا به مبانی فعالیت کمپینی برای پیروزی در صحنه رقابت است.

انتخابات در ایران به سمت حرفه‌ای شدن پیش می‌رود

در کشوری که هر دو سال یکبار دو انتخابات سنگین را برگزار می‌کند، چندان عجیب نیست که متخصصان حرفه‌ای فعالیت کمپین‌های انتخاباتی یکی از نیازهای اصلی بازار فعالیت‌های انتخاباتی باشند. در عین حال، تجربه انتخابات مختلف نشان می‌دهد، مبارزات انتخاباتی در ایران با شتاب فراوان به سمت حرفه‌ای شدن حرکت می‌کند، بنابراین كانديداها و احزاب، ناگزیر از آن بوده‌اند که مبارزات انتخاباتی خویش را سازماندهی حرفه‌ای كنند.

آنچه در جریان دو انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری اتفاق افتاده و كانديداها با تحلیل دقیق رقیب یا با طراحی المان و پیام‌های انتخاباتی متمایز به شکلی خیره‌کننده موفق به تغییر جهت و تغییر مسیر انتخابات شده‌اند، نشان از طراحی‌های انتخاباتی دارد که تنها از عهده استراتژیست‌های انتخاباتی بر می‌آید.

در شرایط رقابت سیاسی، همچون سایر رقابت‌های انسانی، رقبا می‌کوشند از حداقل امکانات و فرصت‌ها، حداکثر استفاده را در راستای نیل به پیروزی فراهم كنند. اینکه با تحقیق و مطالعه بتوانیم زمینه‌ای برای اتخاذ یک استراتژی معطوف به پیروزی خلق کنیم، حتما نشان از کفایت و کارآمدی سیاسی ما دارد. در حقیقت استفاده از استراتژی‌های انتخاباتی همچون بخش‌بندی رأی‌دهندگان، طراحی پیام انتخاباتی، تحلیل رقیب، طراحی استراتژی رسانه‌ای و مدیریت پول و سازمان کمپین انتخاباتی همه و همه نیازمند حضور استراتژیست‌ها و متخصصان کمپین‌های انتخاباتی است که بتوانند با دانش و تجربه لازم به مدیریت بخش‌های یاد شده در کمپین انتخاباتی بپردازند.

تغییر جایگاه کنونی رشته علوم سیاسی در ارتباط با بازارکار منوط به یافتن کاربردهای اصلی این رشته و موفقیت آن در آن دسته از نیازهای بازار کار امروز ایران است که از رهگذر آموخته‌های فارغ‌التحصیلان رشته علوم سیاسی، پاسخگویی به آن‌ها در دسترس خواهد بود.

شاید به جرأت بتوان گفت که تقریبا همه گرایش‌های دانشگاهی با عنوان بازاریابی سیاسی و حتی دوره‌هايي که در مقطع كارشناسي‌ارشد در سراسر دنیا برگزار می‌شود، در ذیل عنوان دانش و مهارت سیاست رده‌بندی شده است و دانشکده‌های علوم سیاسی ایرانی نیز با راه‌اندازی دوره‌های تحصیلی در این زمینه می‌توانند خلأ مطالعات علوم سیاسی در ایران را برطرف كنند.

 

برچسب ها: , , ,